سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
نگاهی به زندگی

در این پست شرح زندگی و قسمتی از تلاوت برخی ازاساتید مشهور قرائت قرآن را آورده ام امید که مورد توجه قرآن دوستان قرار گیرد

استاد ابوالعینین شعیشع 

مراحل اولیه قرائت را در اوان کودکی زیر نظر خانواده خود فراگرفت و سپس به همراه دیگر اساتید فن قرائت به تکمیل این علم پرداخت.
وی در 17 سالگی برای اولین بار در رادیوی مصر به تلاوت قرآن پرداخت و این موفقیت خود را مرهون مساعدتهاى مرحوم استاد شیخ عبدالهه عقیق شاعر و مؤلف داستان پیامبر بزرگ اسلام (ص) می داند. از این به بعد تلاوتهای استاد شعیشع پیوسته از همه رادیوهاى کشورهاى عربی و اسلامى پخش می شد 
این قاری مشهور دارای قرائتی وزین و متین است.دقت در اداء کلمات و رسایی بیان و تلفظ قوی از ویژگیهای قرائت استاد است که کم نظیر و مختص ایشان است. .
استاد ابوالعینین شعیشع تنها عصر خویش به شمار می رود که به روش استاد مرحوم محمد رفعت به تلاوت می پردازد ، بدین سبب وی از مشاهیر عصر خود به شمار می رود و همواره مشتاقان قرآن کریم از تلاوتهای تاثیر گذار ایشان در جهان فیض می برند.
استاد شعیشع در شیوه قرائت تسلط فوق العاده ای دارد و در انواع سبکهای دهگانه و هفتگانه قرائت دارای مهرت و چیرگی خاصی است و اغلب قرائت خود را به طریق روایت خصص از عاصم طبق رسم الخط قرآن کریم تلاوت می کند.
ابوالعینین شعیشع در خاندانی قرآنی پرورش یافته است و قاری مشهور مرحوم استاد عبدالفتاح شعشاعی عموی ایشان و مرحوم استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد خواهرزاده این استاد هستند.
استاد به بسیاری از کشورهای جهان مسافرت کرده است و در آن جا به تلاوت قرآن پرداخته است که از آن جمله می توان به کشورهای فرانسه ، ترکیه، انگلیس، یوگسلاوی سابق ،سومالی، اردن، سوریه ، فلسطین ، ابنان ،ایران و کویت اشاره کرد.
استاد شعیشع در سال 1357 شمسی مسافرتی به ایران داشته است و در شهرهای نظیر تهران ،مشهد، اصفهان و شیراز به تلاوت قرآن مبادرت نمود و بعد از انقلاب هم به عنوان داور در مسابقات بین المللی قرآن کریم به ایران سفر نموده است.
استاد معتقد است ایران و مصر در دو موضوع با هم رقابت می کنند.

او می گوید:اول عشق به اهل بیت (ع) و دوم تلاوت و این نهضت بزرگ قرآنی که در ایران به وجود آمده ،مرهون انقلاب اسلامی است و من این شور و اشتیاق را پیش از انقلاب ندیدم و از این به خاطر رهبران بزرگ ایران است که پرچم قرآنی را برافراشته اند

                               (گالری عکس)         (نمونه تلاوت)

 

استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد

در سن 10 سالگی به فراگیری قرآن در نزد شیخ الامر معلم قرآن زادگاهش پرداخت. استعداد درخشان او به همراه الطلف خداوندی سبب شد تا به حفظ قرآن به طور کامل نایل گردد و علاقه و اشتیاق فراوان استاد به قرآن چنان بود که استادش همواره او را در جلسات شبانه قرآن همراه خود می برد و چون فرزند خویش او را گرامی می داشت.
آنچه باعث ترغیب عبدالیاسط به قرآن شد ،تلاوت قرآن در یکی از مجالس دهکده اش بود که در اثر تشویق حاضران مجلس تا بامداد ادامه یافت .استقبال حاضران در مجلس روحیه عبدالباسط نوجوان را به شدت دگرگون ساخت و سرنوشت آینده اش را رقم زد. به این ترتیب زمینه ساز آن شد که علوم قرآنی را بیش از پیش فراگیرد و به اصول قرائت وهفتگانه و دهگانه در نوجوانی آشنا شد. 
استاد در قرائت شیوه خاص خود را برگزیده بود نه تقلید از کسی .زیرا ایشان اعتقاد داشتند که عمر تقلید کوتاه است و تقلید کننده در مدتی کم از این کار خسته خواهد شد و زمانی می رسد که نمی تواند به این ادامه دهد. 
صدای رسا و تحریرهای زیبای او در قرائت قرآن جاذبه خاص دارد او در تلاوت چنان رسایی و کمال به همراه دارد که هیچگاه انسان از تکرار و شنیدن صوت او خسته نمی شود.
لحن جاذب ،تجوید خوب ،آهنگ زیبا ،رسایی صدا، نفس طولانی و کافی در پیوستن آیات به یکدیگر ، تحریرهای بجا و دقیق از مهمترین ویژگیهای استاد عبدالباسط است که او را محبوب و برجسته ساخته است.
استاد شهید قرآن شیخ عبدالباسط در سال 1367 هـ . ش. دعوت حق را لبیک گفت و روح بلندش به دیار باقی شتافت    

                              (گالری عکس)                (نمونه تلاوت)   

 

 استاد محمد صدیق منشاوی 

پدر استاد محمد منشاوی از قاریان مشهور عصر خود به شمار می آمد و به تشویق و تعلیم او که در واقع اولین آموزگار استاد بود به آموزش معارف و علوم قرآنی و تعلیم قرائات پرداخت .

استاد محمد صدیق منشاوی قاری بزرگی است که در میان متاخرین بی نظیر و در میان پیشینیان کم نظیر بوده است و از مفاخر قاریان و صاحب سبک و متبحر در الحان گوناگون قرائت قرآن به شمار می رود و سبک و تلاوت و صوت زیبا و لحنی گرم ،تلفظ صحیح و بیان قوی کلمات از ویژگیهای قرائت استاد منشاوی است.
از این استاد مجموعه های قرائت تحقیق، و ترتیل به جا مانده است وهنر تلاوتش را در این دو زمینه به اثبات رسانده است.
استاد به واسطه زندگی کوتاهش به کشورهای محدودی سفر کرده است که بیشتر به کشورهای حاشیه خلیج فارس و سوریه و کویت بوده است و در مساجد مختلف این کشورها به تلاوت قرآن کریم پرداخته است.
در سال 1348 هجری خورشیدی دست تقدیر گلی دیگر از گلستان معطر قرآن را گلچین کرد و استاد محمد صدیق منشاوی در سن 49 سالگی در شهر قاهره جان به جان آفرین تسلیم کردهرچند که آوای ملکوتی او پس از سالها زینت بخش محافل و مجالس قرآنی و راهنمای استعدادهای نهفته در این مسیر است. 

                                  (گالری عکس)       (نمونه تلاوت)
 

  استاد مصطفی اسماعیل

استاد مصطفی اسماعیل معروف به اکبر قراء از مشاهیرو نوابغ علم قرآن در جهان اسلام در ناحیه طنطا از کشور مصر متولد شد و تحت آموزش اولیه استاد سید البداوی قرائت قرآن را فرا گرفت. سپس در همان زادگاه خود در مؤسسه الاحمدی به همراه شیخ خلیل الحصری در محضر شیخ ابراهیم سلام که از استادان برجسته آن زمان بود به تحصیل علوم عالی قرآن پرداخت.
در سفری که به شهر قاهره داشت در ملاقات با شیخ محمد رفعت به قرائت قرآن پرداخت و مورد توجه استاد قرارگرفت و امام القراء شیخ محمد و رفعت دستانش را به گرمی فشرد و آینده ای درخشان را به او نوید داد.او یک نابینا بود و با چشم بصیرت مصطفی اسماعیل رابه خوبی شناخت و زیبایی کار اورا در اعماق وجود خویش احساس کرد.
شیوه ای که استاد مصطفی اسماعیل در علم قرائت افتخار ابتکار آن را داراست شاهکاری برجسته است که در آن قاری قرآن همزمان با تلاوت و بیان علم تجوید قادر است مفاهیم آیات الهی را به شنوندگان انتقال دهد و تجسم عینی مفاهیم ثروت قرآنی را ایجاد کند . 
این استاد علاوه بر تلاوتهای مجلسی ، یک دوره کامل قرآن را به شیوه تحقیق و ترتیل قرائت کرده است که در بیشتر کشورها شیفتگان قرآن به تلاوتهای دلنشین او گوش جان فرا می دهند و از آن بهره مند می شوند و قاریان بسیاری با استماع تلاوتهایش در این راه به مراتب اعلای قرائت نایل شده اند.
سرانجام شیخ مصطفی اسماعیل پس از عمری پربار در سال 1359 هجری خورشیدی در شهر قاهره به رحمت ایزدی پیوست و بدین سان جهان اسلام در غم از دست دادن نابغه ای که به عظمتش معترف بودند سوکوار شد.

                                (گالری عکس)      (نمونه تلاوت)

 




موضوع مطلب :


پنج شنبه 84 بهمن 27 :: 4:10 عصر ::  نویسنده : مسعود بصیری    

درباره وبلاگ

آرشیو وبلاگ
لوگو

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 10
بازدید دیروز: 17
کل بازدیدها: 208355